skip to Main Content

Markedsfør dit lejemål optimalt

Hvordan dine lejemål markedsføres, har en kæmpe betydning for mulighederne for at finde nye, gode lejere. Når vi kigger på www.boligportal.dk, er de fleste lejemål ringe markedsført. Dette er typisk kendetegnet ved:

  1. Ingen eller få billeder
  2. Billeder af ringe kvalitet, hvor der ikke er tænkt over vinkler, lysindfald mv.
  3. Ingen plantegning er vedhæftet annoncen
  4. Teksten er meget kort og fremhæver hverken ejendommens placering eller faciliteter

Alt i alt giver det kommende lejere et indtryk af, at udlejer ikke er engageret i ejendommen og antyder, at kvaliteten på lejemålet er derefter.

Du kan derfor nemt skille dig positivt ud i mængden. De andre lejemål er måske i realiteten bedre – men din annonce overstråler klart de andre – og som vi alle ved, er førstehåndsindtrykket altafgørende.

Vi får oftest afsat vore lejemål inden for få dage efter, at lejemålene er lagt på Boligportalen. Det er ikke fordi vi underbyder markedet eller har helt usædvanlige lejemål – vi er bare helt skarpe på udlejningsprocessen og har lært det gennem vores job hos nogle af Danmarks største ejendomsinvestorer.

1. Billederne til annoncen

Der er nogle helt simple råd vi følger, hver gang vi tager billeder af et lejemål

  • Tag billederne i naturligt dagslys, og når solen står bedst muligt
  • Gå ned i knæ og gå helt over i hjørnet, når du tager billederne – det får rummet til at virke meget større
  • Hvis du har en Iphone, kan du bruge ”panorama” funktionen på telefonens kamera for at fange hele rummet og skabe bredde i billedet
  • Såfremt det er muligt, så tag gerne billederne mens lejligheden er møbleret

Nedenfor ses det samme billede taget med den samme telefon (Iphone XR). På billedet til venstre er vi gået ned i knæ helt ovre i hjørnet, og har vidvinkel/panorama funktion slået til – og samtidig har vi timet billedet ift. præcist det tidspunkt, hvor der falder mest lys og sol ind i lejligheden – og ikke mindst sørget for, at der er ryddeligt og rent!

Billedet til højre er taget oprejst, ved aftenstid og uden at tænke over vinkler og brug af panorama/vidvinkel funktionen.

Billeder af en lejlighed
Optimal foto af en lejlighed til venstre – dårligt foto til højre

Du kan lysne og beskære billederne online eller i PowerPoint – eller redigere dem direkte på telefonen

Du kan naturligvis ikke altid være så heldig, at du kan ramme en solskinsdag til fotografierne, og du kan derfor benytte nogle onlinetjenester til at lysne og redigere billederne lidt – men vi benytter primært blot PowerPoint eller redigerer fotografierne direkte med Iphones egne værktøjer. Vi skruer blot på lysstyrken og kontrasten.

Nedenfor ses samme billeder, men til højre har vi øget lysstyrken en smule, mens billederne til venstre er uredigerede.

Billeder af en lejlighed
Originale billeder til venstre – redigerede billeder til højre

Sidst, men ikke mindst:

  • Sørg for, at der er billeder af alle rum
  • Lav en plantegning! Vi gør det i Excel, PowerPoint eller Paint.

Plantegningen behøver ikke være avanceret, og denne tegning har det taget 10 min. at lave. Vi har blot har taget symboler for vaskesølje, kogeplade mv. fra en plantegning fra en mæglerannonce (se rød pil).

Plantegning af en lejlighed
Eksempel på plantegning

Kameraudstyr

Der er ikke behov for dyrt kameraudstyr – det kræver nemlig også, at du ved, hvordan det skal bruges. Kameraet på de fleste nyere telefoner er helt fint, og her kan du oftest også lægge effekter direkte på billederne via telefonen og eksempelvis lysne dem. Du kan læse yderligere på dette link https://selvmaegler.dk/.

2. Målgruppen

Det kan godt betale sig at tænke over, hvem din målgruppe for lejemålet er. Hvis det er en 1-værelses lejlighed, skal din tekst i højere grad fange den unge studerende, mens en 4-værelses lejlighed i højere grad henvender sig til familier.

I teksten skal du gerne fremhæve lejemålets placering:

  • Hvor tæt lejemålet er på arbejdspladser eller studier (alt efter målgruppe)
  • Hvor tæt lejemålet er på offentlig transport
  • Hvor tæt lejemålet er på indkøb
  • Hvor tæt lejemålet er på natur
  • Hvor tæt lejemålet er på kultur eller eksempelvis byliv (igen alt efter målgruppe)
  • Ejendommens beliggenhed på kortudsnit – det kan du vedlægge som billede til annoncen

Det kan gøres i bedste ejendomsmæglerstil:

Velkommen til Vejle og Bleggaardsgade, som ligger perfekt i et stille og roligt område, men stadig i meget kort afstand til byens centrum.

Området egner sig til alle aldre med både uddannelsesinstitutioner og skoler lige i nærheden, samt byens centrum med alle dets muligheder, som kan nås med en kort gåtur på blot 500 meter.

For dem, der prioriterer den skønne natur, er denne også lige om hjørnet. De daglige indkøb kan klares i gåafstand, ligesom man hurtigt er på motorvejen.

Du skal ligeledes gerne fremhæve ejendommens og lejlighedens faciliteter:

  • Er der opvasker eller vaskesøjle?
  • Er der en god sydvest vendt have med havemøbler?
  • Er der pulterrum og cykelskur?
  • Er der parkering ved ejendommen eller tæt på? (dette er især vigtigt ved store lejligheder, hvor beboerne oftere har biler)

Det kan gøres således:

– Kølefryseskab, opvaskemaskine, induktionskomfur og komplet vaskesøjle

– Store lyse rum med trægulve samt plads i køkkenet til spisebord og stole

– Dørtelefon

– Adgang til sydvest vendt have

– Parkering direkte ved ejendommen

Vi fremhæver også til tider lejemålets beliggenhed ved at vedlægge et kort til annoncen – hvor vi har markeret de væsentligste seværdigheder. Dette er et eksempel fra vores ejendom i Vejle, hvor vi har udlejet en 2-værelseslejlighed målrettet studerende/unge mennesker.

Kort med seværdigheder
Eksempel på beskrivelse af beliggenheden

3. Udlejningsflow

Mange fine lejemål ender med at ligge meget længe, hvis det er for besværligt at få booket en fremvisning.

Hvis du ikke allerede har læst eller hørt Morten Münsters bog, ”Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”, så kan vi varmt anbefale den. Morten Münster forklarer om menneskers adfærd, når processerne bliver for tunge, og at det gælder om, at det er så nemt som overhovedet muligt at få en fremvisning af boligen hurtigt. Du kan læse mere om bogen her www.jytteframarketing.dk.

Sørg derfor for, at du har tid og fleksibilitet til at fremvise boligen, når den lægges online, især da det altid er de første par dage, at der er flest henvendelser.

Fremsend lejekontrakten med det samme

Så snart lejer har takket ja, er det der, hvor lejer er motiveret for at få lejemålet. Hvis du venter flere dage med at sende lejekontrakten, kan lejer nå at blive usikker eller finde et andet lejemål. Send derfor kontrakten så hurtigt som muligt – og hav den klar inden du annoncerer lejemålet.

Køb af boost på Boligportalen

På boligportalen kan man tilkøbe et ”boost” af sin annonce. Det billigste koster 499 kr. og det dyreste 1.699 kr. Hvis du er i tvivl, om det virker, så kan vi sige, at det har en stor effekt.

Hvornår skal du booste? Det skal du:

  • Hvis lejemålet har ligget for længe på Boligportalen, og der ikke kommer nye henvendelser
  • Hvis du gerne vil have lejemålet udlejet hurtigst muligt, da du herved får en del flere henvendelser og der er større mulighed for at finde en lejer, der kan flytte ind med det samme
Du kan læse mere om, hvad det indbefatter her: www.boligportal.dk/annoncering

Vi annoncerer både på Boligportalen og Facebook. Vi holder ligeledes øje med opslag fra folk på Facebook, der søger et lejemål som vores.

Du kan læse endnu mere her: https://resights.dk/blog/udlejning-af-ejendom/

Afrunding

Hvis du sørger for at følge disse simple trin, er du allerede langt foran mange af konkurrenterne på Boligportalen – og det bedste er, at det gør en kæmpe forskel, uden ekstra omkostninger. 

Husk også at læse vores seneste artikel omkring brugen af offentligt tilgængeligt data, til at hjælpe din dialog med banken –Sådan bruger du data i dialogen med banken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Dette indlæg har 3 kommentarer

  1. neque et ut quo enim omnis hic ipsum minima blanditiis minima praesentium. at repellat qui nesciunt quibusdam officiis quas ut illo nam atque ut. ipsam placeat non eum libero repudiandae doloribus nemo fugit in voluptate doloribus et neque aspernatur autem hic odio amet. quisquam eveniet quia tempore illo voluptatum sint.

  2. ab nostrum in sed aperiam aspernatur ab tempore nemo sed labore perferendis quia rerum sed voluptates facere enim exercitationem voluptates. in quibusdam iusto qui velit esse dolorem. ut velit error sed sit voluptatem voluptate. qui nisi dignissimos numquam maiores neque similique sequi officiis quibusdam qui neque est consequatur facere minus. dolores quis adipisci aut excepturi deleniti nam saepe quia accusamus possimus est est vel vitae consequuntur rerum consectetur voluptas.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top